Dva unikátní projekty, které budují komunikace v Evropě

Dva unikátní projekty, které budují komunikace v Evropě

Dva unikátní projekty, které budují komunikace v Evropě

29.10.2018

Nové projekty, které dnes hýbou Evropskou unií mají společného jmenovatele. Je jím komunikace a propojení. Jak fungují dva z těch nejzajímavějších?

Na návštěvu po Evropě jednoduše

Velký projekt TEN-T neboli Transevropská dopravní síť (anglicky Trans-European Transport Networks) si klade za cíl propojit celou Evropu dopravními tepnami na zemi, ve vodě i ve vzduchu. V rámci projektu budou vybudovány a dobudovány důležité silniční sítě a železniční koridory, mezinárodních letiště a vodní cesty pokrývající Evropskou unii. Projekt byl schválen Evropským parlamentem v roce 1993.

Autem, vlakem nebo letadlem. Země EU projedete bez problémů, jak se vám zachce. Zdroj obrázku

 

 

Síť TEN-T už dnes zahrnuje:

75 200 km silnic
78 000 km železničních tratí
330 letišť
270 námořních přístavů
210 vnitrozemských přístavů

 

 

V roce 2013 byla Evropským parlamentem schválena nová koncepce sítě TEN-T. Jedná se o nařízení EU o hlavních směrech unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě.

Devět hlavních koridorů bude sloužit jako páteř pro dopravu na evropském jednotném trhu a budou znamenat revoluci spojů mezi východem a západem. V souladu s touto ambicí se finanční prostředky EU na dopravní infrastrukturu na období 2014-2020 ztrojnásobí na 26 miliard EUR.

 

První transkontinentální železnice na světě vznikla před 150 lety v Americe

„Ať Bůh zachová jednotu naší země, jako spojuje tato železnice dva světové oceány”, zněl nápis, vyrytý do zlatých hřebů, kterými byly v poledne 10. května 1869 symbolicky propojeny kolejnice první transkontinentální železnice světa na planině Promotory v Utahu.
Pracovali tu čínští imigranti, Irové, váleční veteráni i bývalí otroci. Čekaly je vysoké hory, ukrutné zimy a šípy Indiánů. Vedli je bezohlední spekulanti.
Stavba železnice si vyžádala okolo dvaceti tisíc životů z řad indiánů, dělníků i vojáků. I když přesná čísla známá nejsou, protože čínští dělníci tehdy „nestáli za evidenci”. Na stavbě železnice jich nicméně pracovalo přes 40 000. Dva tisíce z nich vyhlásilo při stavbě stávku, která ovšem byla potlačena poměrně nehumánním způsobem – zastavením dodávky jídla.
Rekord při stavbě padl, když se dvě společnosti blížily ke stanovenému místu spojení. Dorazit na místo první se stalo otázkou prestiže, takže ke konci výstavby vybudovali čínští dělníci 19 km trati za jednu směnu!
Po trati, která spojovala východ se západem napříč Nebraskou, Wyomingem a Utahem jezdily osobní i nákladní vlaky, které pohnuly hospodářským a finančním vývojem Nového světa.
Díky transkontinentální železnici se zkrátila doba cestování napříč Amerikou z šesti měsíců na jeden týden.
   

Šťastné setkání. Železnice je považována za jeden z divů technické civilizace. Zdroj obrázku

 

Informace budou na dosah na každém kroku

Zdánlivě malý, však velký svým dopadem, je projekt WiFi4EU. Jeho cílem je zpřístupnit zdarma internetové připojení ve veřejných prostorách po celé Evropě.

   

Informace na klik kdekoli, to je cíl projektu WIFI4EU. Zdroj obrázku

Do roku 2020 by měla být pokryta připojením zdarma veřejná místa v šesti až osmi tisících obcích v EU. Evropská komise na tyto projekty rozdělí v rámci dotačního programu WiFi4EU tisíce poukázek na 15 tisíc eur (v přepočtu asi 380 tisíc Kč).

Poukázky WiFi4EU na nákup a instalaci Wi-Fi zařízení (bezdrátových přístupových bodů) použijí obce v centrech místního veřejného života podle svého vlastního výběru. Veřejnými místy myslí evropská komise například nádraží, parky, knihovny a podobně.

Dotované sítě budou obce muset poskytovat uživatelům zdarma, bez reklam a nebudou smět sloužit ke sběru osobních údajů. Nemají však konkurovat už existujícím, zdarma poskytovaným Wi-Fi sítím ve stejném místě.

 

Objevitelkou WIFI byla žena

Hedy Lamarr, hollywoodská herečka, se proslavila jako první nahá dívka na filmovém plátně v legendárním filmu Extáze.
Jedna z nejkrásnějších hereček stříbrného plátna však také vynalézala. Během druhé světové války se svým přítelem, skladatelem Georgem Antheilem, vynalezli technologii „přeskakující frekvence”, která znemožňovala německým ponorkám detekovat radiový signál a raketové trajektorie.
Její objev se stal základním stavebním kamenem pro Bluetooth, GPS a Wi-Fi technologie, které využíváme dnes.
   

Známá scéna z filmu Extáze. Hedy Lamarr objevitelka Wi-Fi. Zdroj obrázku

 

 

Přečtěte si také:

Ve kterém městě se žije nejlépe? V tom, které je SMART

Investujte do chytrých kontejnerů a o odpadky se už nebudete muset starat

Napsala Magdaléna Sikorová